Přeskočit na obsah

2. smyčcový kvartet “Listy důvěrné”

Skladba psaná v posledním roce života. A přece plná emocí! Janáček do ní vepsal svou lásku ke Kamile Stösslové.
2. smyčcový kvartet “Listy důvěrné”

JW VII/13

1.Andante, 2. Adagio, 3. Moderato, 4. Allegro

Doba vzniku: 29. leden – 19. únor 1928

První provedení: 18., 25. května a 27. června 1928, Brno, Moravské kvarteto (František Kudláček, Josef Jedlička, Josef Trkan, Josef Křenek) u Janáčků doma
7. září 1928 po Janáčkově smrti v brněnském Besedním domě

Durata: 26 min

Listy důvěrné – vrchol komorního díla – komponoval Janáček půl roku před smrtí a ukotvil jej v modernistických výrazových prostředcích. Smyčcový kvartet č. 2  byl “skládán v ohni”.

“Ty výkřiky radosti, ale divná věc, i výkřiky hrůzy po ukolébavce.
Jásot, horké vyznání lásky, úpěnlivé; nezkrotná touha
a odhodlání, neúprosně bít se se světem o Tebe.
Lkát, důvěřovat, bát se. (…)
Jen moje řeč a tvé jen udivené mlčení.
Ach, je to dílo, jak bys živého masa vykrojil. Myslím, že nanapíši hlubšího a pravdivějšího.”

Více informací

Původní podtitul Milostné dopisy odhaluje mimohudební programní náplň – lásku ke Kamile Stösslové, kterou se Janáček snažil do kompozice vepsat. Pozdější změna na název Listy důvěrné je snad ještě intimnější. Vztah ke své múze Kamile chtěl Janáček v kvartetu zdůraznit i tím, že místo klasické violy předepsal v instrumentaci violu d’amour.
Kamilu Stösslovou poznal Janáček v Luhačovicích v létě 1917. Veselá a nekomplikovaná vdaná matka dvou chlapců skladatele okouzlila a záhy inspirovala vznik písňového cyklu Zápisník zmizelého s autobiografickým podtextem. Šťastně vdaná Kamila sice jejich vztahu stanovila pevné hranice, přesto – nebo možná právě proto – upnul Leoš Janáček ke Kamile všechnu fantazii posledního desetiletí svého života.

LITERATURA (výběr):

Štědroň, Miloš. Listy důvěrné: Analytické poznámky ke skice Janáčkova druhého smyčcového kvartetu. In: Hudební věda XXXIV, Brno 1997, s. 90–99.
Přibáňová, Svatava: Hádanka života. Opus musicum, Brno 1990.

Všechna práva vyhrazena. Některé použité obrázky a notové zápisy spadají pod licenci Creative Commons 4.0 Creative Commons 4.0