Přeskočit na obsah

Otčenáš

"živé obrazy" pro sólový tenor, sbor, harfu a varhany

malá kantáta, JW IV/29
Doba vzniku: první verze jaro 1901, druhá verze r. 1906
Obsazení: verze 1901: T, SATB, klavír a/nebo harmonium
verze 1906: T, SATB, harfa a varhany
Durata: 15 min
První provedení: 15. 6. 1901 byla v brněnském Národním divadle provedena pod Janáčkovým vedením první verze s živými obrazy.
Druhá koncertní verze: 18.11.1906 Praha Rudolfinum, dirigent Adolf Piskáček, tenor František Pácal, zpěvácky spolek Hlahol, varhany Josef Křička, Janáček přítomen.
První vydání: verze 1901 nepublikována, verze 1906: Státní hudební nakladatelství, Praha 1963.
Dostupné vydání: Editio Janáček – Cantate piccole, Brno 2020.
Bärenreiter Praha, ed. Bohumír Štědroň.

Inspirací ke zhudebnění textu byl Leoši Janáčkovi cyklus osmi obrazů soudobého polského malíře Jósefa Męciny-Krzesze. Skladatel text modlitby však uchopil vlastním, sociálně vyhroceným způsobem v pěti částech, které odpovídaly pěti živým obrazům převedeným na jeviště:
1. Klekání (Otče náš)
2. Umírající dítě (Buď vůle Tvá)
3. Hrozící úrodě bouře (Chléb náš vezdejší)
4. Odsouzený (Neuvoď nás v pokušení)
5. Spící rodina v nebezpečí zločince (Ale zbav nás všeho zlého)
V melodice je patrný vliv moravské lidové písně, slovní deklamace má vlivem lašského nářečí přízvuk na předposlední slabice. Dramatický sled scén svým výrazem předjímá operu Její pastorkyňa.

Všechna práva vyhrazena. Některé použité obrázky a notové zápisy spadají pod licenci Creative Commons 4.0 Creative Commons 4.0