Amarus
Kantáta, JW III/6
1. Moderato, 2. Andante, 3. Moderato, 4. Adagio, 5. Epilog: Smuteční pochod
Doba vzniku: květen 1897, revize květen 1901, 1906.
První provedení: 20. 5. 1898 Brno – pouze Epilog,
kompletní: 25. 2. 1912 Brno, Besední dům, dirigent Ferdinand Vach, tenor Stanislav Tauber, baryton Karel Šoupal
Durata: 28 min
Amar, to je dítě lásky – a zemře, když uviděl dva milující
a v něm se marně touha klíčila; byl mnichem.
Uprostřed práce mezi prvním a druhým jednáním opery Její pastorkyňa komponoval v roce 1897 Janáček svou první kantátu Amarus. Opustil v ní folkloristickou orientaci sborů a tanců. Báseň Jaroslava Vrchlického mu totiž byla tématem velmi blízká – v Amarovi četl kus osudu sebe samotného. „Žil v klášteře od dětství; jak tam přišel, sám nevěděl…“ Zřejmě vzpomínal na dětství, když četl příběh chlapce, který byl v útlém věku poslán do kláštera. Slovy Vladimíra Helferta je Amarus dílo Janáčkovy bolestné touhy po štěstí a životním jasu.
„Amarus? Králové klášter na Starém Brně, jeho ponuré chodby, starý kostel, rozsáhlé zahrady, můj chudý, jinošský v něm strávený život, osamělost a tesknota, to vše bylo tak blízké Amarovi. Touhy mládí našly si text Vrchlického. I mládí a jaro se tu potkaly.“ vzpomínal Leoš Janáček v roce 1924.
Zhudebnil báseň v pěti částech pro sóla, smíšený sbor a orchestr. I přes svou interpretační náročnost se už za Janáčkova života kantáta stala oblíbenou i mezi amatérskými interprety. Tomu snad napomohlo i to, že Janáček svou oblíbenou tóninu as moll v první větě změnil na hratelnější a moll – vyškrabáním předznamenání v partituře. Pozoruhodné je i to, že závěrečnou část nadepsal jako smuteční pochod, přitom v ní převládají durové tóniny a má janáčkovsky slavnostní až radostný charakter. Poslechněte si sami:
Audio ukázka
Amarus, Kantána pro sóla, smíšený sbor a orchestr
První vydání: Hudební matice Umělecké Besedy, Praha 1938 (klavírní výtah), Český hudební fond, Praha 1957 (partitura)
Dostupné vydání: Bärenreiter Praha, Souborné kritické vydání děl Leoše Janáčka B/1, editoři Leoš Faltus, Marie Kučerová, Miloš Štědroň.